Säkerhetsarbetet i kundens tjänst eller inte?- på ett nöjesfält

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Sammanfattning Titel: Säkerhetsarbetet i kundens tjänst eller inte?- på ett nöjesfält Författare: Anja Grönvall, Ida Jensen och Andreas Källström Syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka hur anläggningens hanterande av säkerhet påverkar turistens syn på en turistanläggning. Metod: Vi har utfört en enkätundersökning för att kunna få en uppfattning av hur Lisebergs kunder anser att säkerhetsarbetet fungerar. För att även undersöka hur säkerhetskommunikationen förmedlas till turisten valde vi att genomföra deltagande observationer. För att fånga Lisebergs syn på hur turisten uppfattar och påverkas av säkerhetsarbetet har vi valt att göra en kvalitativ intervju med den marknadsansvarige på Liseberg. Slutsats: Turisternas krav och förväntningar på säkerhet och säkerhetsarbete blir allt mer omfattande i takt med att allt fler olyckor inträffar. Kraven och förväntningarna påverkas i stor utsträckning även av medias rapportering av dessa händelser. Organisationernas hanterande av säkerhet kommer i framtiden att bli allt mer betydelsefullt. Turister kommer i framtiden kräva att organisationer kommunicerar ett öppnare säkerhetsarbete. Turistdestinationer som uppnår detta kan i framtiden dra nytta av detta som en konkurrensfördel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)