Utveckling av utbildning : Mervärdet och vikten av ackreditering för studenten

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Det pågår en förändring på världsmarknaden då nya förutsättningar bidragit till enallt mer dynamisk arbetsmarknad. Det skapar goda möjligheter till en internationell karriär förframtida examinerade studenter. Marknaden kommer att kräva nya typer av erkännande av desom är examinerade av utländska universitet vilket en extern ackreditering kan vara ett svar på. AACSB är en extern ackreditering verksam för att främja och förbättra högre utbildning inomföretagsekonomi. Tidigare studier har endast sett till hur en extern ackreditering påverkarorganisationen på en makronivå och inte studeranden ur ett mikroperspektiv. Organisationerbör arbeta efter det som ger mest mervärde för slutkunden, därmed är det utav egenintresse förutbildningssätet att förstå vilka behov och krav studenterna har på utbildning. Studien ämnar attundersöka om den extern ackreditering AACSB tillför mervärde för studenter och om dettamervärde utav vikt för dem. Via inledande intervjuer skapades en intervjuguide till fokusgruppermed studenter som ansåg att AACSB bidrog till följande mervärden utav vikt: universitetetsstatus, universitetets legitimitet, studenternas anställningsbarhet, internationella partners,extern kvalitetskontroll och transparens. Studenternas egna anställningsbarhet utifrånutbildningen var i fokus nära samtliga mervärdens vikt analyserades, dock var studenternaosäkra kring vad arbetsmarknaden efterfrågade

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)