Patienters delaktighet i patientstyrd vård

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Författare: Karin Kock; [2008-01-17]

Nyckelord: Patientstyrd vård; Delaktighet;

Sammanfattning: Patientstyrd vård är en vårdmodell som började praktiseras i slutet av 1990-talet i syfte att öka vårdkvaliteten och minska vårdkostnaderna. Principer som praktiseras i patientstyrd vård syftar till att genom en rad effektiviseringar frisätta tid för vårdpersonalen för att komma patienten närmare. Arbetsmetoden har sina bakomliggande värden i en humanistisk människosyn och beslutsfattning sker i samråd och dialog med patienten som på så sätt garanteras autonomitet och delaktighet. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva patienters upplevelser av delaktighet i patientstyrda vårdorganisationer. Artiklar söktes i databaserna PubMed och Cinahl. De 11 inkluderade artiklarna granskades och analyserades enligt deduktiv metod. Resultatet indikerade att en patientstyrd vård ökar patienters upplevelse av delaktighet och tillfredsställelse med vården. Andra fördelar som ökad personaltillfredsställelse införlivades. Resultatet adderade till teorier om patientstyrd vård som har betydelse för utformningen av vårdens organisation och det praktiska vårdarbetet. Patientresultat och patienttillfredsställelse kan förbättras genom att involvera och göra patienten delaktig i att uttrycka sina behov och önskemål gällande vård och omvårdnad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)