Marknadskommunikation: -En jämförande studie mellan teori och praktik med fokus på det mindre företaget

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Abstract Kandidatuppsats inom Service Management Titel: Marknadskommunikation: En kvalitativ undersökning av marknadskommunikation för det mindre detaljhandelsföretaget. Författare: Patrik Bengtsson, Viktor Olsson och Jakob Redlund Termin och år: VT09 Kursansvarig institution: Institutionen för Service Management, Helsingborg Handledare: Jesper Falkheimer och Charlotte Simonsson Nyckelord: Profil, image, identitet, marknadsföring, detaljhandel, hemsida och kommunikation. Syfte och frågeställning: Syftet med denna uppsats är att redogöra för kritiska hållpunkter vid utformningen av marknadskommunikation. Vi vill skapa en djupare förståelse för kommunikation som helhet och däri visa hur det mindre detaljhandelstaget med begränsade resurser kan optimera sina förutsättningar för en effektiv marknadskommunikation. Hur kan små detaljhandelsföretaget med begränsade resurser skapa sig goda förutsättningar för en effektiv marknadskommunikation? Metod: Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer med specialister och verksamma företag inom forskningsområdet. Även observationer, intervjuer och kundundersökningar utfördes med ett utvalt caseföretag. Caseföretaget har endast en exemplifierande roll i arbetet i syfte att förankra den presenterade frågeställningens problem i en verklig situation. Resultat: Små detaljhandelsföretag bör se till de interna processerna i företaget innan de kan utforma en slagkraftig marknadsföring. Vidare bör företagen i fråga omvärdera den externa kommunikationens roll. Den externa kommunikationens huvudsakliga funktion bör för det mindre detaljhandelsföretag vara att bygga broar till de interaktiva delarna av företaget, där budskap och information har en starkare effekt och fyller fler funktioner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)