Pedagogiskt ledarskap i förskolechefers vardag

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Författare: Johan Forsstrand; [2018-03-16]

Nyckelord: Förskolechef; pedagogiskt ledarskap; förskolemarknad;

Sammanfattning: Abstract Syftet med studien har varit att undersöka vilka arbetsuppgifter förskolechefer utför, hur de ser på sitt eget arbete och på sitt eget ledarskap. Jag har också undersökt om förskolechefer i privat regi har liknande arbetsuppgifter som förskolechefer i offentlig regi har eller om dessa skiljer sig åt. Studien har utgått från förskolechefens perspektiv. Jag har utgått från tidigare gjord forskning om bland annat organisationsteori, ledarskap, marknad, chefskap och pedagogiskt ledarskap. I min studie har jag genomfört halvstrukturerade intervjuer för att få svar på mina frågeställningar. I studien ingick sju förskolechefer. Resultaten visar att förskolechefer har liknande arbetsuppgifter oavsett om verksamheten drivs i privat eller i offentlig regi med den skillnad att förskolechefer i privat regi verkar mer kundorienterade. Det verkar som om det pedagogiska ledarskapet är starkare i teorin än i praktiken. Förskolechefer anser att de har ett viktigt men psykiskt tungt arbete och synen på det egna ledarskapet går att koppla till processer, kultur och relationer. Förskolechefer verkar vara duktiga på att kunna växla mellan olika perspektiv beroende på hur de uppfattar medarbetarnas behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)