Inställning och kommunikation kring körskador bland skogstjänstemän och entreprenörer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

Sammanfattning: Körskador i samband med skogsbruk är ett problem. År 2012 togs en branschgemensam policy fram, som innehöll definitioner och rekommendationer för undvikande av allvarliga körskador. Studier har visat att attityder, kunskap och samsyn är viktiga faktorer för att minska körskador. Målet var att belysa hur väl Skogssällskapets policy angående körskador har förmedlats från tjänstemän till maskinförare, samt att undersöka hur kommunikation kring, attityder till och samsyn om körskador ser ut hos maskinförare, produktionsledare och skogsförvaltare. Semi-strukturerade intervjuer genomfördes med 4 maskinförare och 5 tjänstemän. Sedan gjordes en kvantitativ undersökning genom en mejlenkät till 89 maskinförare, 15 produktionsledare och 34 skogsförvaltare, med total svarsfrekvens 36 %. Respondenterna hade god samsyn och ett positivt förhållningssätt till att minska mängden körskador och åtgärder för detta. Maskinförarna ansåg i större utsträckning än skogsförvaltare att traktdirektiv är viktiga för att kommunicera hur körskador skall undvikas och hanteras, samt att de idag är otydliga på den punkten. Företagets policy och riktlinjer har förmedlats, men maskinförare har svårt att återge policyns innebörd. Förvirring råder angående vem som ska tillhandahålla markskonare (portabla träsektioner som läggs ut på känsliga överfarter). Viss osäkerhet råder hos maskinförarna om det är acceptabelt att utföra merarbete som leder till ökade kostnader för att undvika körskador. Alla grupper menade att det är viktigt att arbeta vidare med kompetensutveckling som t.ex. gemensamma utbildningar och fältdagar. Maskinförarna efterfrågade också tydligare riktlinjer. Fältdagar och gemensamma utbildningar om körskador föreslås i företagets samtliga distrikt för bättre samsyn kring körskador. Förutsättningarna för rak och tydlig kommunikation mellan tjänstemän och maskinförare bör tryggas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)