Konflikthanteringsstrategier i förskolan. : En studie om förskollärares hantering av konflikter i den fria leken.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att få förskollärares perspektiv på vilka konflikter de upplever som vanligast under barns fria lek i förskolan samt vilka konflikthanteringsstrategier dessa förskollärare använder sig av. Utifrån syftet skapades två frågeställningar: Vilka vanliga konflikter uppkommer enligt förskollärare i den fria leken? och Hur handskas förskollärare med konflikter som uppstår under den fria leken?  För att syftet och frågeställningarna skulle besvaras användes en kvalitativ metod. Tre parintervjuer genomfördes på tre olika förskolor. Studiens resultat visar att barn lär mycket av sina konflikter och kan med hjälp av förskollärarnas stöttning, diskutera och reflektera tillsammans, samt utveckla hållbara strategier att hantera sina pågående och framtida konflikter. Konflikthantering handlar om att kunna samtala och samarbeta. Det mest centrala i vårt resultat är vikten av att förskollärarna lyssnar på barnen, är närvarande och är lyhörda. Konflikter kan vara allt från någon liten sak till en stor händelse. De vanligaste konflikterna som uppstår mellan barn i den fria leken är att barn vill ha samma sak, ett barn får inte vara med och leka eller barn som slåss. För att minska antalet konflikter i förskolan arbetar förskollärarna förebyggande genom att kontinuerligt prata om de etiska värdena tillsammans med barnen, de innebär exempelvis att vara snäll, visa respekt, omsorg och ansvar för varandra samt hjälpas åt.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)