Den perfekta medarbetaren - Employer branding som verktyg för att attrahera rätt personal

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att ge en ökad förståelse för hur kunskapsintensiva tjänsteföretag arbetar med employer branding för att attrahera potentiella medarbetare. Uppsatsen grundar sig i en kvalitativ metod och ett abduktivt perspektiv där teori och empiri har kombinerats. Insamlad data är baserad på nio djupintervjuer från fyra fallföretag och två dokumentanalyser av marknadsföringsmaterial och hemsidor. Slutsatserna som har dragits är att fallföretagen använder sig av en så kallad hyperkultur när de kommunicerar sitt arbetsgivarvarumärke. För att förmedla sin företagskultur och sitt arbetsgivarvarumärke är det av stor vikt att ha en enhetlig strategi. Det har konstaterats att fallföretagen har bristande strategier och handlingsplaner för employer branding-arbetet. I ett arbetsgivarperspektiv särskiljer sig inte företagen något nämnvärt, utan de använder liknande ordval och budskap för att förmedla sin företagskultur och attrahera potentiella medarbetare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)