Vardagsnära matematikundervisning : En kunskapsöversikt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Ett kunnande i matematik är en viktig del för att bli en fullt deltagande individ i samhället. Lärare i de tidiga skolåren har en stor betydelse för elevernas grundläggande kunskaper och fortsatta lärande i matematik. Trots den uttalade vikten av att förstå den matematik vi möter i vardagen kan vi se hur svenska elevers resultat i anknytning till vardagsnära problemlösning försämras i internationella undersökningar. I denna kunskapsöversikt avsågs det att undersöka hur vardagsnära matematik kan används och påverka elevernas motivation och resultat. Resultatet visar att lärare har svårt för att koppla matematik och vardag fullt ut i undervisningen och att deras föreställda tillvägagångssätt och utförandet av matematikundervisningen skiljer sig. Vidare visar forskning att eleverna har svårt att finna och ta hänsyn till den matematik de möter i vardagen med skolans. Slutligen indikeras det att främst resultat men även motivation kan påverkas positivt av en vardagsnära matematikundervisning. Denna kunskapsöversikt implicerar att ytterligare forskning inom ämnet vardagsnära matematik är behövligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)