Hur fungerar Kiwimetoden? – en fältstudie på Nya Zeeland

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Syftet med vårt examensarbete är att undersöka den Nya Zeeländska läsutvecklingsmetoden, som vi i Sverige benämner Kiwimetoden eller stor- och lillboksundervisning, och närmare ta reda på hur material, struktur och arbetssätt används i klassrumsundervisningen. Frågor som ska besvaras är: - Hur fungerar användandet av stor- och lillbok i undervisningen? - Vilka olika lässtrategier används och hur går de till?Vi har valt att göra en fältstudie på fyra skolor i Auckland, Nya Zeeland och på plats genomföra intervjuer med tre rektorer och en lärare. Intervjun följs upp med ett antal observationer under läslektioner.Studien visar att Kiwimetoden dagligen används i de Nya Zeeländska skolorna. Resultaten pekar på att en likartad läsundervisning sker i samtliga besökta klassrum. Av detta drar vi slutsatsen att lärarna medvetet arbetar efter metodens teorier. De följer lektionsstrukturen och använder samma material för att eleverna ska utveckla sin läsförmåga. Resultatet visar även att skolorna följer ett sociokulturellt perspektiv vid läsundervisningen där fokus ligger på att inlärning sker i interaktion med andra människor, (Silwa Claesson 2007, s. 31).Ytterligare strategier som anses betydelsefulla för läsutvecklingen är att ha en fastställd struktur i form av högläsning följt av diskussion, vägledd läsning i mindre grupper och arbete med tillhörande uppgifter. Användandet av storbok sker i helklass genom gemensam högläsning, lillboken används i anpassade läsgrupper med vägledning av läraren.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)