En vidgad syn på läsning : Användning och läsning av multimodala texter i en anpassad grund- och gymnasieskola

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur en lärare i en anpassad en anpassad grund- och gymnasieskola arbetar med läsning ur ett vidgat perspektiv för att möjliggöra alla elevers förståelse och deltagande. Utöver detta undersöks hur kommunikation, språk och läsförståelse främjas via olika semiotiska modaliteter. Materialet har samlats in genom klassrumsobservationer och intervjuer med läraren för den observerade klassen. Materialet består av sju observerade lektioner och två intervjuer som sedan transkriberats. Resultatet visar att läraren använder flera olika semiotiska modaliteter i sin undervisning, men främst talat verbalspråk, TAKK och bildstöd. Läraren främjar läsförståelse hos eleverna genom att tillåta en vidgad syn på läsning och säkerställer deltagande och lärande genom frågor och stöttning. Slutsatserna som dragits är att ett multimodalt arbetssätt är gynnsamt för elevers läsande och även för möjligheter att kommunicera. Framtida forskning bör belysa möjligheten att arbeta multimodalt med läsning på grund- och gymnasieskolor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)