Är svenskämnet ett demokratiämne? En kunskapsöversikt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Följande kunskapsöversikt görs inom fördjupningsämnet svenska och syftet med arbetet är att diskutera hur skolans demokratiska uppdrag och arbetsformer kan framträda ur ett svenskämnesperspektiv. När vi skriver utgår vi från åk 7–9 i den svenska skolan, dess läroplan och skollag. Som stöd i vårt arbete och sökprocess har vi arbetat utifrån följande frågeställning: Är svenskämnet ett demokratiämne? Resultatet av vår informationssökningsprocess visar på en otydlighet i begreppsdefinitioner samt variation i arbetsformer. Denna variation menar vi grundar sig på olika aspekter och synsätt som går att problematisera och diskutera. De skiftande synsätten skulle kunna bidra till ett försvårande av arbetet i svenskämnet. Dock menar vi att olikheter i synen på elevdemokrati och arbetsformer inte behöver vara en nackdel eftersom individanpassning utifrån arbetsformerna kan ses som en typ av anpassad elevdemokrati.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)