”Det är kul när det rockar på” – en studie om gruppdynamik och konflikter inom en verksamhet

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Författare: Michael Ottoson; Arian Faily; [2009-08-31]

Nyckelord: Konflikt; konflikttyper; gruppdynamik; systemteori;

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna uppsats är att försöka förstå hur arbetsgrupperna inom verksamheten upplever och hanterar problem inom arbetsplatsen, som rör samarbetet kollegor emellan. Frågeställningar: 1) Hur hanteras uppkomna konflikter mellan anställda? 2) Vilken typ av konflikter förkommer inom arbetsgruppen? 3) Kan vissa konflikter förebyggas organisatoriskt? Metod och material: Kvalitativ metod och intervjustudie. Vi har gjort en kvalitativ studie i en verksamhet som jobbar med ungdomar. En verksamhet som är relativt liten med få arbetsgrupper. Arbetet är mycket individuellt och det finns en bred och varierande akademisk bakgrund bland personalen. Empirin har tagits fram genom en halvstrukturerad intervjuguide där resultatet delades in olika teman. Teoretiskt perspektiv som använts för att analysera empirin är systemteorin och konfliktteori. Huvudresultat Genom vår studie har det framkommit att konflikter skapas genom att verksamheten skapar otydliga ramar och förhållningssätt. Konflikten kan utrycka sig inom tre områden, det kan starta som en inre konflikt (interpersonell) som sedan övergår till en mellanmänsklig konflikt (intrapersonell), eller tvärtom. Det sista området är den strukturella (apersonell) och är det området som skapar förutsättningar för att en egentlig konflikt kan förekomma. Det sker en parallell process mellan dessa konfliktområden. Till exempel har vi kommit fram till att personalens möjlighet att välj arbetsmetod kan ligga till grund för många konflikter men även skapa förutsättningar för ett utvecklande tvärprofessionellt arbete. Vi anser även att varje verksamhet behöver skapa kollektiva normer och spelregler, detta kommer att skapa ett bättre samspel och göra händelser mer förutsägbart. Vidare har resultatet visat på hur viktigt det är med kommunikation mellan alla parter inom en verksamhet. Det skall helst ske dagliga träffar där personalen har tillfälle bena ut meningsskiljigheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)