Ett kaotiskt paradis i färg, en kvalitativ studie om atelieristan i Reggio Emilia inspirerade förskolor

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Maria Rolfö; [2011]

Nyckelord: Reggio Emilia; atelierista; skapandeverksamhet och;

Sammanfattning: Syftet med min undersökning är att se hur atelieristan i Reggio Emilia inspirerade förskolorjobbar i ateljén tillsammans med barnen och på vilket sätt barnen lär sig. Jag har gjort minundersökning på tre olika Reggio Emilia inspirerade förskolor, där en utbildad eller enatelierista under utbildning har arbetat. Jag vill ta reda på hur atelieristorna arbetar medskapande verksamhet i ateljén tillsammans med barnen, och på hur atelieristan lär ut tillbarnen, ville också se hur barnen lär sig i aktiviteten.Jag gjorde observationer på förskolorna i ca 45 minuter varje gång för att se hur arbetetfungerar i verksamheten. Jag gjorde även intervjuer med atelieristan för att få veta arbetsätt,utbildning, och barnsyn.Mitt resultat visade att atelieristan jobbar mycket med att utgå från barnets intresse genom attanvända sig utav en frågeställning som får barnet att utvecklas och söka sin egen kunskap.Med hjälp av denna frågeställning lär sig barnet att experimentera och söka nya vägar tillkunskapen.N

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)