Attityder till teoretiskaoch praktiska läxor : En elevstudie i årskurs 8

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för kommunikation och information

Sammanfattning:   Detta är en studie om elevernas attityder till teoretiska och praktiska läxor. Intresset vaknade hos oss efter vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU) och den egna skolgången. Alla elever har olika sätt att lära sig och vi som pedagoger skall ju sträva efter att individanpassa undervisningen. Vi tror att en praktisk läxa skulle kunna stimulera flera elevers sätt att lära sig. Det är både en kvalitativ och kvantitativ studie. Vår studie är även experimentell eftersom vi har tre grupper som gjort en teoretisk läxa och tre grupper som även gjorde en praktisk läxa inför ett läxförhör, båda grupperna är lika viktiga i vår studie. Vi har sedan undersökt vilka attityder eleverna har till teoretiska och praktiska läxor genom att lämna ut en enkät för att mäta elevernas attityder till teoretisk och praktisk läxa. Studien kommer att genomfördes i årskurs åtta. Vi är väl medvetna om att studiens resultat inte går att generalisera. Vi jämförde även läxförhöret med ett förhör som gjorts tidigare. Vi avslutade sedan med en intervju med läraren till eleverna för att fråga, vad läraren anser om läxförhören och praktiska läxor, samt om de praktiska läxorna kan ha påverkat resultaten eller inte. Vi vill med studien testa vårt antagande om praktiska läxor kan stimulera elevers olika sätt att lära sig. Studien visar att elevernas attityder till läxor är att de föredrar en variation av både teoretiska och praktiska läxor.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)