Smärta och intellektuell funktionsnedsättning - Vårdpersonalens förmågor och erfarenheter av att kommunicera och uppmärksamma smärta

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Introduktion. Som sjuksköterska är möten med patienter som har intellektuella funktionshinder (IF) relativt vanliga. De söker sig till vården för bland annat smärta och på grund av kommunikationssvårigheter som ofta går hand i hand med IF blir det komplicerat när det kommer till att bedöma vårdbehovet. Syftet med studien är att beskriva vårdpersonalens erfarenheter att kommunicera och uppmärksamma smärta hos personer med IF. Metod. Studien är en litteraturöversikt som grundar sig på kvalitativa samt kvantitativa artiklar. Artikelanalysen som har gjorts enligt analysmetod för litteraturöversikt. Resultatet visar på att det finns en bristande kunskap både kring hur vårdpersonalen kan kommunicera med personer som har IF och hur deras smärta uttrycker sig. Det är vanligt att smärtan uttrycks på icke konventionella sätt och att kommunikation inte alltid sker verbalt utan med ljud, beteenden, kroppsspråk och fysiologiska förändringar. Det finns även svårigheter att skilja smärtbeteende från orosbeteende men det finns verktyg som bör användas i större utsträckning för att hjälpa vårdare att bedöma orsaken. Tidsbrist anges vara en anledning till att vårdpersonal har svårt att kommunicera och att smärta inte uppmärksammas hos personer med IF. Dock visar även resultaten på att personal som till en början lägger ner tid, energi och arbete på att bygga en tillitsfull relation kommunicerar lättare och är bättre på att bedöma smärta. Slutsats. Det förekommer kategorier av beteenden och tecken som indikerar på smärta hos personer med IF men vårdpersonal har bristande kunskaper om hur dessa personer kommunicerar och visar smärta. Det behövs reliabla hjälpverktyg och bättre utbildning för att lättare uppmärksamma dessa beteenden för att kunna ge en god vård.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)