Kvalité i lärplattformar för högre utbildning

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Denna uppsats hade ambitionen att belysa följande forskningsfråga: Vilka krav på kvalitéer ställer användare på en ny lärplattform (LMS) när de ombeds resonera utifrån vad de vill kunna göra som skulle förbättra och/eller utveckla verksamheten? Tidigare forskning har lyft fram olika kvalitéer hos LMS och jämförelser samt rangordning av olika system har gjorts. Man hyllar möjligheterna till kommunikation och kollaborativa ytor, och systemen med flest funktioner tenderar att väljas utan eftertanke om hur funktionerna ska bidra till lärandet. Efter en serie av fokusgruppsanalyser med personal och studenter på Högskolan Väst, och studier av relaterad forskning dras slutsatsen att studenter vill ha tillgång och tydlighet, och lärarna önskar en effektiv infrastruktur för sina arbetsuppgifter. Tekniken har inte genererat en pedagogisk revolution utan en infrastrukturell sådan. Tankarna kring lärande och undervisningens innehåll förändras inte vid tanken på mer komplex teknik. Däremot uttrycks hoppet om mer tidseffektivt arbete som ska frigöra tid för pedagogisk utveckling

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)