Barns inflytande i dokumentationsprocesser : En kvalitativ uppsats om hur förskollärare skapar förutsättningar för alla barns inflytande i dokumentationsprocesser
Sammanfattning: Uppsatsen syftar till att undersöka hur förskollärare skapar förutsättningar för barns inflytande i dokumentationsprocesser. Uppsatsen är kvalitativ och vi använde triangulering som metod. Trianguleringen består av icke-deltagande ostrukturerade observationer och semistrukturerade intervjuer. Resultatet visar att förskollärares kunskap om dokumentation har stor betydelse för hur stort inflytande barn har i dokumentationsprocesser. Resultatet visar också att ett medvetet etiskt förhållningssätt är viktigt att praktisera i alla olika dokumentationssituationer som uppstår i verksamheten. Slutsatsen av den här uppsatsen är att förskollärare delvis involverar barn i dokumentationsprocesser. Genom att aktivt arbeta med Shiers (2001) delaktighetsstege skulle barns inflytande i det som dokumenteras kunna utvecklas ytterligare. Uppsatsen visar att förskollärares förståelse och kunskap kring dokumentationens syfte har stor betydelse för hur barn ges inflytande i det som dokumenteras, vilket vi nu förstår gynnar deras livslånga lärande
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)