Trappan mitt i rummet : Förskola och F-3 i Solvallastaden
Sammanfattning: Förskola och F-3 i Solvallastaden Mitt projekt gör trappan till något mer än bara en transport, istället blir den en informell och spännande plats i mitten som knyter ihop våningarna till en sammanhållen skola och verksamhet. Trapprummet är det multifunktionella navet och ett naturligt centrum i skolan. Där finns möjlighet att röra sig både horisontellt och vertikalt, att sitta, samlas, klättra eller blicka ut och spana över rummet. För små barn är det en möjlighet att komma högre upp, samtidigt som avsatserna erbjuder små egna platser att vara på för lek och möten. Förskolan med fyra avdelningar finns i den mindre delen av skolan, och F-3 med fritids för åtta klasser placeras i den större huskroppen. Rum och funktioner är organiserade runt trapporna som blir naturliga mötesplatser. I förskolan finns entréer på två plan, och fyra avdelningar som kan korsas i mitten. Byggnadens bärande system med synliga limträpelare bildar diskreta rumsavdelare och ger fria fasader möjlighet till stora fönster, vilket i kombination med taklanterniner över trapporna ger ljusinsläpp till skolans alla rum. Mot gatan i norr finns matsal och sporthall som kan hyras ut kvällstid, och i söder öppnar sig skolgården mot parkstråk och skog där barnen kan komma direkt till naturen för utforskning, lek och rörelse.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)