Interkulturell kommunikation : En kvalitativ studie på biltestverksamheten i norr

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Författare: Sandra Ek; Josef Rönnholm; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Årligen återkommer internationella aktörer med stora namn inom fordonsbranschen till norra Sveriges inland för att testa sina produkter på snö och is. Vintertid är Arjeplogs kommun ett ledande center för fordons- och komponenttester. Biltestningen i Lapplands landskap är en verksamhet som ur forksningssynpunkt är relativt outforskad. Tidigare studier på detta kluster är främst riktad mot den tillväxten det ger kommunen och de lokala företagarna. Med denna studie är syftet att bygga vidare på forskningsområdet internationell affärsverksamhet med inriktning mot den interkulturella kommunikationen. Dels med anledning av att det finns ett forskningsgap, dels av eget intresse för ämnet. Hur hanterar de lokala entreprenörerna kontakten med sina kunder och finns det kulturella skillnader som påverkar? Hur ser organisationsstrukturerna ut och finns det skillnader som påverkar kommunikationsprocessen? Utifrån dessa frågeställningar har följande problemformulering skapats: “Hur påverkar skillnader i kultur och organisationsstruktur mellan Entreprenörerna och deras kunder den interkulturella kommunikationsprocessen?” Huvudsyftet med denna studie är därmed att utifrån entreprenörernas perspektiv undersöka hur kommunikationsprocessen ser ut idag mellan de lokala biltestföretagen i Arjeplog och deras kunder samt analysera och beskriva deras skillnader i kultur och organisationsstruktur. Vidare så vill vi analysera och beskriva hur dessa kulturella och strukturella skillnader påverkar den interkulturella kommunikationen. Denna studie har ett konstruktivistiskt synsätt och ett interpretativistiskt tillvägagångssätt. Vidare har studien en deduktiv forskningsansats då studiens empiri kommer att analyseras mot befintliga teorier om bland annat kultur, organisationsstruktur och kommunikation. Dessa teorier presenteras i studiens teoretiska referensram. Både studiens intervjufrågor och intervjuguide baseras på de ämnen som behandlas i den teoretiska referensramen. Detta för att kunna jämföra insamlad data med vald teori i linje med studiens deduktiva forskningsansats. För att svara på studiens problemformulering och uppfylla studiens syfte har vi genomfört en kvalitativ datainsamling i form av semistrukturerade intervjuer. Dessa intervjuer har genomförts på plats hos respondenterna i Arjeplog. Respondenterna i studien som valts ut genom ett målstyrt urval. Utifrån empirin kunde det i analysen konstateras att kundernas organisationsstruktur har förändrats med tiden från en decentraliserad struktur där mandat att ta beslut för kundens representativa på plats har begränsats och centraliserats till en inköpsavdelning. Vidare visar resultatet på att kulturella skillnader i kultur påverkar hur Entreprenören kommunicerar med kunden, både i valet av kommunikationsform och formulering. Slutligen har studien bidragit till att påvisa att entreprenörer i huvudsak lär sig att kommunicera med kunder från annan kultur genom interaktioner och erfarenheter. Detta visar i sin tur på en avsaknad av interkulturella utbildningar för företagare med en internationell verksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)