Yrkesverksamma förskollärare om arbetet kring utvecklingssamtal

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lärarhögskolan i Stockholm

Sammanfattning: Studiens syfte är att få insikt i hur några yrkesverksamma förskollärare uppfattar sitt arbete kring utvecklingssamtal, för att på så sätt få ökad förståelse för hur förskollärare kan förebygga och hantera de problem som kan uppstå i samband med utvecklingssamtal. Samverkan (interaktionen) mellan individer har en central roll i vår studie då det, som vi ser det, sker en interaktion mellan föräldrar och förskolepersonal i utvecklingssamtal. Vid analys och tolkning av insamlat intervjumaterial använder vi oss av ett interaktionistiskt grundantagande – att individer påverkas av och utvecklas i interaktion med andra individer och miljön. Vi använder några utvalda interaktionsbegrepp: Helhetssyn, Helhetsdynamik och Helhetsutveckling. Vi använder även Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori (Bronfenbrenner 1979, Andersson 1986), då den utgår ifrån ett interaktionistiskt synsätt. Vi genomför en empirnära undersökning genom att utföra kvalitativa intervjuer med några yrkesverksamma förskollärare, då syftet är att få kunskap om deras uppfattningar. Ur informanternas svar kan vi identifiera en rad teman, dessa är: Tid, Styrdokument, Skilda synsätt, Kommunikation, Material samt Kunskap & Erfarenhet. Dessa teman analyseras och tolkas utifrån ett interaktionistiskt grundantagande, några interaktionistiska begrepp samt Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori (Bronfenbrenner 1979, Andersson 1986). Den slutsats som vi drar är att förskollärare inte uppfattar särskilt mycket problem kring utvecklingssamtal i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)