Var är du? : En studie av värderingarnas inverkan på motivationen att delta i webbpaneler

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Uppsatsen besvarar en uppmärksammad problematik rörande statistisk tillförlitlighet och representativitet i webbundersökningar. Detta genom att utreda en alternativ metod för att angripa svarsbortfall. Tidigare studier har visat att svarsfrekvensen kan påverkas av att deltagare drivs av olika motivationsfaktorer, och modellen Volunteer Function Inventory (VFI) har studerats i syfte att utreda motivationssegmentering av paneldeltagare. Ett av modellens motiv, värderingar, har visat sig ha särskild stor betydelse. Uppsatsen ämnar därmed undersöka hur motivet, utifrån VFI, samt utifrån den teoretiska definitionen av begreppet, inverkar på deltagaraktivitet. En kvalitativ undersökning av Coop Medlemspanel har möjliggjort att besvara uppsatsens syfte. Resultatet har att visat motivation, utifrån värderingar, kan vara av intresse i driften av panelverksamhet. Det framkommer att deltagarnas motivation grundar sig i olika värderingar som i sin tur kan kopplas till svarsfrekvens. Studien har visat att de värderingar som har stor betydelse för motivationen till deltagandet kan härledas till påverkan. Avsaknad av feedback samt tidsbrist kan dock ha negativ inverkan för värderingen, men då värderingar som hjälpsamhet och omtanke kombineras med påverkan, verkar dessa hinder kunna övervinnas. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)