Generation Y : Så fungerar framtidens arbetstagare

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Arbetsmarknaden genomgår just nu ett generationsskifte där den s.k. generation Y (född mellan 1982–1999) stormar ut på arbetsmarknaden. Eftersom olika generationer antas ha olika arbetslivsvärderingar har det blivit nödvändigt för företags överlevnad att utveckla rekryteringsbudskap och motivationsprogram som tar hänsyn till varje generations unika särdrag. En av de största utmaningarna för företagare i den nära framtiden är därför att förstå generation Y:s arbetslivsvärderingar. Det finns många utbredda föreställningar om generation Y men dessa har dels bristfälligt empiriskt stöd, dels har de framkommit i amerikansk forskning vilket innebär att de inte kan tas för givna i Sverige. I denna uppsats undersöker vi den svenska generation Y:s arbetslivsvärderingar mot bakgrund av den amerikanska forskningen och söker förklara skillnader utifrån de nationella kulturerna i å ena sidan Sverige, å andra sidan USA. Vi finner att den svenska generation Y har delvis andra arbetslivsvärderingar än den amerikanska.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)