Jämställdhet i fastighetsmäklarföretag : En studie om hur fastighetsmäklarföretag arbetar strategiskt med jämställdhet för att integrera fler kvinnor till ledarpositioner

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Sammanfattning: Bakgrund och problemdiskussion: Trots att det nu råder en jämn könsfördelning bland arbetande fastighetsmäklare så går det ej att påstå att fastighetsmäklarbranschen som helhet är jämställd. Enligt statistik besitter fler män än kvinnor ledarpositioner. Baserat på tidigare studier har jämställdhet och könsmångfald positiva organisatoriska effekter och bör därför arbetas med och utvecklas. Problemformulering: Hur arbetar fastighetsmäklarföretag strategiskt med jämställdhet för att integrera fler kvinnor till ledarpositioner? Syfte: Syftet med denna studie är att beskriva hur fastighetsmäklarföretag arbetar med strategisk jämställdhetsintegration för att främja fler kvinnor till ledarpositioner. Genom ökad förståelse för detta strävar vi efter att utveckla ett teoretiskt ramverk för fastighetsmäklarföretag som vill arbeta med jämställdhetsintegration för att uppnå det globala målet om jämställdhet till år 2030. Metod: I denna studie användes en abduktiv forskningsansats. Vidare har teorier samlats in från tidigare forskningsstudier. En kvalitativ studie har genomförts med sex fastighetsmäklare av det från tre olika fastighetsmäklarbyråer som grund för analys. Dessutom studerades årsredovisningar och hemsidor från de valda företagen.  Teoretisk referensram: I den teoretiska referensramen behandlas två teman. Det första temat är Kön/genus inom organisationer med underrubrikerna kön/genus, organisatorisk aspekt av kön/ genus, organisatoriska barriärer samt skildringar av kvinnan som ledare. Det andra temat är Jämställdhet med underrubrikerna jämställdhetsintegration som strategiskt arbete, kvantitativ syn på jämställdhetsintegration, kvalitativ syn på jämställdhetsintegration. Empiriska resultat: Den empiriska studien påvisade en medvetenhet om jämställdhetsintegration och respondenterna är enade om att jämställdhetsarbete är väsentligt för utveckling och därför bör integreras inom organisationer. Under studerandet av företagens årsredovisningar och hemsidor återfanns ingen information om hur företagen arbetar med jämställdhet strategiskt.  Slutsats: Resultatet för denna studie visar på att de intervjuade företagen inte verkar prioritera strategisk jämställdhetsintegrering men trots detta går det ändå att tyda att de har en vilja att integrera fler kvinnor till ledarskapspositioner och vissa ansträngningar görs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)