Att ta ett felsteg i sportens värld : En komparativ studie om hur atleters personliga varumärken påverkas av etiska, respektive lagliga överträdelser

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: För professionella atleter har det blivit allt viktigare med starka, personliga varumärken. Det är av stor vikt för personliga varumärken att associeras med positiva och attraktiva attribut då detta influerar konsumenter i deras val av konsumtion. Personliga varumärken representerar olika värderingar, och utifrån dessa värderingar bygger konsumenter upp särskilda förväntningar. Om ett personligt varumärke, i detta fall en atlet, avviker från konsumenters förväntningar kan det komma att påverka varumärkets anseende och det kan bli svårt att reparera skadan som avvikelsen orsakat. Etiska, respektive lagliga överträdelser är exempel på avvikelser som kan störa förväntningarna konsumenter har på atleter. Syftet med denna studie är att undersöka om konsumenters uppfattningar och konsumtion av atleters personliga varumärken ändras efter att atleter begått etiska, respektive lagliga överträdelser, samt att undersöka vad konsumenter anser om olika återhämtningsstrategier atleter använt sig av för att reparera sina personliga varumärken. För att undersöka detta har Therese Johaug och Tiger Woods valts ut som studieobjekt. Tillsammans med litteratur och tidigare forskning används de två atleternas personliga varumärken, deras överträdelser och återhämtningsstrategier för att besvara studiens syfte och forskningsfrågor. Studien använder metodkombination och 162 konsumenter har svarat på studiens enkätundersökning och åtta konsumenter har deltagit i semistrukturerade intervjuer. Studien visar att överträdelser, oavsett etisk eller laglig karaktär, påverkar konsumenters uppfattningar om atleters personliga varumärken negativt. Vidare visar studien att konsumenters intentioner att konsumera atleters personliga varumärken minskar för hälften och är oförändrade för hälften, oavsett överträdelsens karaktär. Slutligen visar resultatet att konsumenter föredrar strategier där atleter tar på sig ansvar och ber om ursäkt för överträdelsen. Det visar sig även vara fördelaktigt om den anklagade atleten försöker sätta händelsen i en mer fördelaktig kontext, samt förklarar hur åtgärder ska vidtas för att överträdelsen inte ska återupprepas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)