Från teoretisk reflektion till reflekterande praktik - En modalitetsanalys av lärarstudenters förhållningssätt till begreppet och ämnet bedömning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

Författare: Niklas Ek; [2018]

Nyckelord: modalitet; SFL; SFG; longitudinell.; Languages and Literatures;

Sammanfattning: Uppsatsens syfte är att undersöka om lärarstudenterna har förändrat sitt förhållningssätt till begreppet och ämnet bedömning, och hur detta i så fall tar sig uttryck och avspeglas i deras språk. Tre forskningsfrågor formulerades utifrån detta syfte som hur studenterna talar om bedömning, vilka modalitetsuttryck de använder i förhållande till begreppet och ämnet bedömning och om där finns en förändring i användandet av modalitetsuttryck, i förhållande till begreppet och ämnet bedömning, över tid och hur den i så fall tar sig till uttryck. Materialet som ligger till grund för undersökningen utgörs av gruppdiskussioner med lärarstuderande på ämneslärarutbildningen på Lunds Universitet, Campus Helsingborg. Undersökningens resultat pekar på att studenterna genom internalisering av teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet har förändrat sin position och sitt förhållningssätt till begreppet och ämnet bedömning. Förändringen tar sig uttryck och avspeglas i studenternas språkbruk genom en ökning eller minskning av uttryck för modalitet inom en specifik modalitetskategori, en förändring inom modalitetskategorierna av vilken grad på modalitetsskalan som är dominerande i materialet, en förändrad användning av satsadverbial som uttrycker intensitet och genom en förändring av satsadverbialets position i satsen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)