Vilka faktorer stödjer enligt forskning en ökad läsförståelse för elever i de yngre åren?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka vad forskning visar är utvecklande för elevers läsförståelse. Frågeställningen vi kommer besvara är: Vilka faktorer stödjer enligt forskning en ökad läsförståelse för elever i de yngre åren? Metoden för vår informationssökning innebär en systematisk sökprocess i databaserna ERIC, SwePub och Libsearch för att hitta våra vetenskapliga källor. Resultatet är uppdelat i fem teman vilka är: att läsa strategiskt, reflekterande textsamtal, lärarens roll, motivation samt hemmets påverkan. Dessa faktorer gynnar enligt forskningsresultaten en ökad läsförståelse. I diskussionen diskuterar vi utifrån våra teman där slutsatsen är att det inte enbart finns en faktor som bidrar till ökad läsförståelse, utan där är flera faktorer som bidrar och samspelar med varandra. I fortsatt forskning belyser vi förslag till att vidare undersöka konkreta strategier för ökad läsförståelse i klassrummet, forskning utifrån elevens perspektiv på läsförståelse samt vidare studier om familjesamverkan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)