Dramatisk entré genom naturkunskapens port : - En systematisk litteraturstudie om drama i NO-undervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Författare: Lisa Björkert Eliasson; Victoria Löberg; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete var att studera hur drama kan användas i NO-undervisningen och se vilken inverkan metoden har gällande elevers kunskap och förståelse samt motivation och attityd för ämnet. Genom en systematisk litteraturstudie har vi analyserat artiklar i förhållande till syfte och frågeställningar. Resultatet av analysen visar på att drama som metod kan ha en positv inverkan på kunskap, motivation och attityd i jämförelse med traditionell undervisning. För att detta ska gälla krävs dock noga planering av dramaundervisningen, bland annat för att hitta passande drama-analogier för det ämnesinnehåll som ska läras ut.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)