Entreprenöriellt lärande: ett språkutvecklande arbetssätt inom svenska för invandrare

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Sammanfattning: Avsikten med denna studie är att undersöka SFI-lärarnas arbete utifrån ramen för entreprenöriellt lärande i undervisning i svenska för invandrare. I studien berörs även hur lärarna definierar entreprenöriellt lärande samt om och hur arbetssättet främjar SFI- elevernas språkutveckling. Huvudfokus i studien ligger dock på elevernas muntliga färdigheter. Studiens frågeställningar har besvarats utifrån en kvalitativ ansats där observationer och semistrukturerade intervjuer genomfördes med tre lärare som undervisar i svenska för invandrare på D-kursen. Resultatet visar att lärarna är eniga om att entreprenöriellt lärande främjar elevernas språkutveckling. Undervisningen planeras utifrån ramen för entreprenöriellt lärande och lärarna har detta förhållningsätt som utgångspunkt för det pedagogiska arbetet i klassrummet. Lärarna betonar vikten av att eleverna tränas i samarbets-förmåga och anvarstagande, vilka anses gynna SFI-elevernas språkutveckling. Resultaten visar vidare att lärarna utgår ifrån elevernas intressen och behov i sin planering av undervisningen, samt beaktar samverkan mellan skolan och verksamheter utanför skolvärlden i deras uppdrag. Elevernas muntliga färdigheter gynnas av interaktionen kring autentiska och verklighetsanpassade uppgifter samt av samverkan mellan skola och praktikplatser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)