Återskapa mänskligt beteende med artificiell intelligens i 2D top-down wave shooter spel

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Sammanfattning: Arbetet undersöker mänskligt beteende hos beteendeträd och LSTM nätverk. Ett spel skapades som testades av personer i en undersökning där deltagarna fick spela tillsammans med vardera agent i slumpmässig ordning för att bedöma agenternas beteende. Resultatet från undersökningen visade att beteendeträdet var den mänskliga varianten enligt deltagarna oavsett ordning som testpersonerna spelade med vardera agent. Problemet med resultatet beror antagligen till störst del på att det inte fanns tillräckligt med tid och bristande CPU kraft för att utveckla LSTM agenten ytterligare. För att förbättra och arbeta vidare med arbetet kan mer tid läggas på att träna LSTM nätverket och finjustera beteendeträdet. För att förbättra testet borde riktig multiplayer funktionalitet implementeras som gör att det går att testa agenterna jämfört med riktiga mänskliga spelare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)