Att samtala om döden : En litteraturstudie om hur ämnet döden behandlas i religionsundervisningen för grundskolan
Sammanfattning: Det här är en strukturerad litteraturstudie med syfte att undersöka vad tidigare forskning säger om hur lärare samtalar om döden i religionsundervisningen samt vilka svårigheter som kan uppkomma. Insamling av material har gjorts både med manuella sökningsmetoder samt olika databassökningar, såsom ERIC, UniSearch och Google Scholar. Sökningen resulterade i elva utvalda artiklar som noga granskats för att sedan analyseras. Resultatet av detta arbete visar att döden är ett väldigt komplext ämne som många lärare väljer att undvika. Det beror bland annat på bristande didaktiska kunskaper hos lärarna. Lärare som granskats i denna studie anser att döden är ett väldigt känsligt ämne som det inte finns ett tydligt tillvägagångsätt för hur de ska samtala om det med eleverna. En annan svårighet som gör ämnet mer komplext är religionstillhörighet och föräldrars tankar om döden. Lärare anser att det är svårt att samtala om det på grund av mångfalden av trosuppfattningar i dagens samhälle. Resultatet visar även en tydligt bristande förståelse för barns tankar om döden från lärarnas sida.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)