Tecknade serier i klassrummet : Elevers attityd till serier i årskurs 6

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Tecknade serier är en del av litteraturen som funnits under många år men som haft en svår och komplicerad resa genom årens gång. Redan på 1950-talet fick tecknade serier en negativ stämpel som det lever kvar spår av än idag. Syftet med denna studie är att hitta ett fungerande sätt att ta in serier i klassrummet och undersöka elevers attityd gentemot serier. Jag avser undersöka vilka arbetssätt som kan skapa en positiv, trygg och social läromiljö där serier förvandlas till ett hjälpmedel som elever kan använda och utveckla i sin läs-och språkutveckling. Comics literacy är ett centralt begrepp genom hela uppsatsen, där fokus ligger på samspelet mellan bild och text, istället för att fokusera på ett perspektiv i taget. Den definition av comics literacy som används i uppsatsen är tagen från Lars Wallners (2017) avhandling. Det insamlade materialet består av elevintervjuer, elevarbete och anteckningar från några lektionstillfällen. Den tecknade serie som ligger till grund för lektionsplaneringen är Sword Princess Amaltea 1 av Natalia Batista (2017). Resultatet av elevintervjuerna och elevernas slutarbete visar att flertalet elever fick en positiv bild av serier som arbetsmetod. Eleverna fick möjlighet under intervjutillfället att utrycka för- och nackdelar med att arbeta med serier varav fördelarna var fler än nackdelarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)