Dusch efter idrotten? En kvalitativ intervjustudie ur ett lärarperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Sammanfattning: Syfte Syftet var att undersöka hur idrottslärare upplever duschmomentet efter idrottslektionen. Teori I tidigare kursplaner från 1962 och 1969 fanns det tydliga formuleringar om hygien i samband med idrottslektionen. Formuleringarna har förändrats över tid och i dagens styrdokument finns det inget skrivet om att eleverna skall duscha efter idrotten. Trots detta finns duschmomentet kvar i skolan och vi vill därför undersöka hur idrottslärare upplever momentet. Studien har utgått ifrån en fenomenologisk ansats med avsikt att beskriva idrottslärares upplevelser. Grundantagande är att ett fenomen kan upplevas på olika sätt beroende på individ och situation. Metod Fyra kvalitativa intervjuer genomfördes med idrottslärare från fyra olika skolor. Skolorna har elever i år F-5. Intervjuerna var semi-strukturerade och utgick från en påförhand sammansatt intervjuguide. Följdfrågor användes för att öka djup och nyansera informantens svar. Intervjuerna spelades in och transkriberades ordagrant. Transkriberat empiriskt material har sedan analyserats enskilt och tillsammans av författarna, genom systematisk textkondensering enligt Malterud. Resultat Ett flertal gemensamma beröringspunkter identifierades i lärarnas upplevelser av duschmomentet. Att duschmomentet är en komplex fråga framkom under intervjuerna. I stort upplevde informanterna att det fanns stressande inslag kring duschandet efter idrotten, även om upplevelse av stress beskrevs på olika sätt. Det framkom också positiva skildringar kring arbetet med dusch och hygien. Informanterna upplevde duschmomentet som viktigt och verkade inte villiga att ge avkall på det arbetet, trots att momentet kräver mycket tid och kraft. Informanternas upplevelser av duschmomentet, både det positiva och negativa, sammanfattas och presenteras i berättelseform och under tre följande kategorier: att uppleva stress, att sakna förutsättningar och inte räcka till samt att finna balanser och gå vidare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)