Produktutveckling av skolstol för gymnasieelever

Detta är en M1-uppsats från KTH/Produktionsutveckling

Sammanfattning: Denna produktutvecklingsstudie beskriver utvecklingen av en skolstol, specialdesignad för elever på gymnasieskolor. Syftet med studien är att utveckla en stol utifrån användarens behov och krav, då det finns en brist på stolar utformade efter användarens behov för denna målgrupp. Utvecklingen är uppdelad i fem steg, introduktion till projektet, projektplan och metoder, en litteraturstudie på fakta och information som behövs för att möjliggöra denna produkt design, en design utvecklingsprocessen, bestående av skisser, en CAD-modell och FEA, och sedan resultatet och slutligen en diskussionsdel om vad som uppnåddes samt vad som kan vidareutvecklas, och stödja en vidareutveckling av skolstolar i framtiden. Resultatet av slutprodukten är en funktionell stol som uppfyller målgruppens krav och behov, samt standarder och krav på skolstolar. De viktigaste målen var att uppnå en hållbar, prisvärd och bekväm stol för elever att använda, och skolor att ha råd med, vilket den slutliga produkten uppnår.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)