Gymnasieelevers påverkan av socio-ekonomiska faktorer för lärandet i matematik – en kunskapsöversikt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Såväl statliga myndigheter som internationella tidskrifter nämner att socio-ekonomisk status (SES) är en stor bidragande faktor kring hur elever presterar och hur deras inställning till skolan påverkas. Genom åren har flertalet studier genomförts där olika socio-ekonomiska faktorer samkörs för att analysera vilka av dessa som påverkar elevernas skolgång mest. I kunskapsöversikten fokuseras vilka socio-ekonomiska faktorer som läraren inte rår över, exempel på dessa är: föräldrarnas utbildningsnivå, inkomst, kön och ursprung för att nämna några. Dessa faktorer kommer valideras utifrån vilken påverkan de ger på elevens betyg och inställning till matematikämnet. Kunskapsöversikten är uppbyggd av en sammanställning av 12 noggrant utvalda och refereegranskade artiklar ur en mångfald av internationella tidskrifter för att belysa frågeställningen ur flertalet perspektiv. Kunskapsöversikten hämtades genom Libsearch, ERIC och ERC, genom flera systematiska sökningsprocesser för att garantera att alla adekvata artiklar som berör fältet inhämtades. De generella slutsatserna är att föräldrars högst nådda utbildningsnivå har en tydlig påverkan på barnets skolgång inom matematikämnet, därefter tenderar inkomsten att vara en central påverkningsfaktor. Därefter uppstår en del otydligheter kring andra socio-ekonomiska faktorer som kön, ursprung och familjekonstellation. Nyckelord: Kulturell bakgrund, Matematikundervisning, Ursprung, Etnicitet, Föräldrars utbildningsnivå, Social klass, Socioekonomisk status, Sverige, Svensk, Gymnasieskola.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)