MATEMATIKUNDERVISNING I SUBTRAKTION : En litteraturstudie om undervisning, metoder och strategier i subtraktion

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: I dagens samhälle spelar matematikundervisningen en stor roll och elever ska få använda olika metoder och strategier för beräkningar i matematik. Undervisning ska bidra till att ge elever kunskaper att själva kunna välja vilken metod eller strategi som ska användas. Subtraktion kan tolkas som ett räknesätt som är svårt för lärare att förklara och visa för elever. Subtraktion är ett mer komplicerat räknesätt än vad addition är, däremot finns det ett flertal metoder och strategier som kan användas vid subtraktionsuppgifter. Syftet med litteraturstudien är att se vad forskning visar gällande hur undervisning i subtraktion för elever i fem till tolv års ålder kan bedrivas och genomföras.   Den vetenskapliga litteratur som ligger till grund för litteraturstudien har tagits fram via systematiska och manuella sökningar och sökningarna har grundat sig i syfte och frågeställningar. Resultat visar att konkret material gynnar elevers förståelse för subtraktion och det abstrakta tänkandet, men introduktion om hur materialet ska användas krävs. Elever får fördjupad förståelse för hur de ska använda en strategi eller metod vid subtraktionsberäkningar ifall den blir tydligt introducerad. Resultat visar även att helgruppssamtal ökar elevers förståelse för subtraktion. Fortsatt forskning skulle vara att se hur digitala verktygs påverkar elevers förståelse och kunskaper kring subtraktion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)