Covid-19 och företagens hantering av den osäkra konsumenten : En kvalitativ studie om hur Covid-19 påverkat sambandet mellan influencer marketing, konsumtionsbeteende och osäkerhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Den exogena chocken Covid-19 har påverkat konsumtionsbeteendet vilket givit upphov till en ökad e-handel. Det har resulterat i konsekvenser vad gäller företags användning av influencer marketing och konsumenters osäkerhet vid online handel. Syftet med följande uppsats är därför att undersöka hur Covid-19 har påverkat företags sätt att använda sig av influencer marketing. Rapportens ändamål är även att undersöka hur företag inom modebranschen arbetar med strategin för att minska konsumenters osäkerhet vid köp online. En kvalitativ metod genomfördes i form av semistrukturerade intervjuer med fem respondenter från olika agenturer. Resultatet visade hur Covid-19 har utmanat företagens användning av influencer marketing till följd av det förändrade konsumtionsbeteendet som gjort att företag har uppmärksammat värdet i att finnas på de digitala kanalerna. Det framkom även att influencer marketing, genom dess trovärdiga och genuina innehåll kan reducera den upplevda osäkerheten konsumenter känner vid digitala köp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)