Sustainable Supply Chain Management - En studie om hållbar utveckling i leverantörskedjor

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Daniel Karlsson; Claudine Vial; [2010-05-21]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Problem och bakgrund: Fram till för ett antal år sedan fokuserade forskare inom Supply Chain Management på frågor som miljö, säkerhet och sociala rättigheter separat, utan att titta på vad interaktion mellan dessa frågor kunde innebära för företag. Sedan dess har mängder av akademiska artiklar skrivits som behandlar hållbar utveckling sett ur ett helhetsperspektiv där ekonomiska, miljömässiga och sociala strategier behandlas tillsammans för att uppnå största möjliga nytta i företags leverantörskedjor. Dessa har sedermera mynnat ut i ett koncept som benämns Sustainable Supply Chain Management (SSCM). I ljuset av detta ämnar rapporten besvara två frågor: (i) Vilka nyckelområden består ämnesdisciplinen SSCM av? och (ii) i vilken utsträckning arbetar svenska företag som anses vara goda exempel inom arbete med hållbar utveckling med SSCM i sin verksamhet? Syfte: Syftet med rapporten är att redogöra för vilka nyckelområden forskningsdisciplinen SSCM består av. Vidare är det att undersöka huruvida det sätt som företag, identifierade som goda exempel, arbetar med hållbara leveranskedjor stämmer överens med den senaste SSCM-forskningen. Avgränsningar: Studiens teoretiska referensram är i största möjliga mån baserad på artiklar som hanterar SSCM som ett helhetskoncept. På grund av studiens omfattning har det endast varit möjligt att undersöka två företags SSCM-strategier. Studien bedömer inte till vilken grad dessa arbetar med SSCM utan endast på vilket sätt de gör det. Metod: Studien har genomgående en kvalitativ ansats. SSCM-litteratur har tolkats för att resultera i en teoretisk referensram. För insamling av primärdata har semistrukturerade intervjuer genomförts med representanter från IKEA och Electrolux, samt information om företagen hämtats från respektive hemsida. I analysen granskas respektive företags arbete gentemot den teoretiska referensramen. Resultat och slutkommentar: SSCM-konceptet består i huvudsak av nio nyckelområden, fem strategiska och fyra operativa. Studien visar vidare att Electrolux arbetar med åtta av dessa medan IKEA arbetar med sju. Detta gör de inom ramen för sina egna program och arbetar således inte uttryckligen med SSCM. Förslag till vidare forskning: Forskning angående utveckling av kontrollsystem, sociala frågors roll i SSCM och i Triple Bottom Line (TBL), samt ytterligare litteraturgenomgångar för att utveckla SSCMkonceptet är nödvändiga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)