Vision - interpretation från person till person

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Genom att studera hur en vision används av aktörer i en serviceorganisation syftar uppsatsen till att bidra till djupare förståelse kring funktionen av vision. Uppsatsens empiriska material utgörs av en fallstudie på hotellkedjan Scandic där tolv kvalitativa intervjuer har genomförts. Den valda metoden är passande för att nå en djupare förståelse för hur personal upplever visionen i sitt arbete. Därigenom fördjupas kunskaper kring funktion av vision. För att analysera det empiriska materialet har teorier kring vision diskuterats. Begreppet används ofta tillsammans med mission, för uppsatsens syfte är det dock inte relevant att skilja begreppen åt. Teorierna belyser dels positiva synsätt på betydelse och funktion av vision vilka sätts i relation till mer kritiska teorier. För att studera möjliga utmaningar i användandet presenteras teorier kring semantik och översättning. Uppsatsens slutsatser är att vision är av vikt i en serviceorganisation då den utifrån empirin fungerar som riktlinjer, målsättning och motivation i personalens dagliga arbete. Dock är användandet inte problemfritt. Funktion av vision påverkas enligt det analyserade materialet av subjektiva tolkningar vilket bidrar till en översättningsproblematik. Vi visar genom uppsatsen att vision är av vikt inom serviceorganisationer, men att den inte får den tänkta funktionen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)