Kvinnorna i historieämnet ­ en studie över läroböcker i ämnet historia på gymnasiet

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Jakob Bådagård; Maria Bellstrand; [2007]

Nyckelord: Kvinnor; läroböcker; historia; genus; kön; roller; ;

Sammanfattning: En kort sammanfattning:Skolverket publicerade 006 en rapport om huruvida dagens läromedel överensstämmer medrådande läroplan, en undersökning benämnd I enlighet med skolans värdegrund. Rapportenvisade att kvinnan kommer i skymundan i läroböckerna. Syftet med denna uppsats är att lyftafram hur kvinnor framställs och har framställts i läroböcker för ämnet historia på gymnasiet.Genom att göra nedslag i fyra olika tidsepoker vill vi studera hur kvinnor framställs i dagensläroböcker såväl som i äldre. Det rör sig således om en jämförande studie över tid för att sehur framställningar angående kvinnor har förändrats. De inkluderade tidsperioderna är 190-,60- och 80-talen, samt 000-talet. Använda frågeställningar hanterar andelen kvinnor avnämnda personer, vilka roller kvinnorna spelar, hur den kvinnliga emancipationen framställs,hur förhållandet mellan könen framställs samt i vilken mån kvinnornas historia ärsammanvävd med den övriga historien. Resultatet pekar på att den manliga dominansen iläroböckerna är överhängande och att andelen kvinnliga aktörer i läroböckerna fick ennedgång under 60- och 80-talen jämfört med de resterande undersökningsperioderna. Vilkaroller de omnämnda kvinnorna har förändras över tid. Från att på 190-talet bara behandlakvinnor som på ett eller annat sätt har en relation till den politiska makten, har det ändrats såatt politiska kvinnor i dagens läroböcker är i minoritet. Kvinnoemancipationen får trots sinsignifikans inte speciellt stort utrymme i läroböckerna. Förhållandet mellan könen behandlas iprincip inte alls i de två första undersökningsperioderna. Från 1980-talet och framåt är detdock tydligt att könens förhållande gentemot varandra får ett allt större utrymme.Undersökning har gett tydliga tecken på att kvinnor får mer utrymme i dagens läroböckerjämfört med tidigare. I diskussionen framförs tesen att kvinnans historia ochjämställdhetsproblematiken i framtiden kan komma att belysas ytterligare. Historielärare bördock vid användandet av läroböcker vara medvetna om den sneda fördelning som ändå finns.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)