”Det är nog mer ett tänk som man har” om att kunna se och använda sig av sociokulturell teori i praktiken

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Personalvetarprogrammet

Sammanfattning: säger, vad hon gör och vad hon skulle kunna göra kopplas till beskrivs utifrån sociokulturella perspektiv på lärande. Vi har genomfört icke deltagande observation i ett klassrum under tre dagar och en samtalsintervju med läraren. Vi intervjuar läraren för att se vad hon säger om teori och undersöker vad i lärarens praktiska verksamhet som går att koppla till teorin. Vi har ett särskilt fokus på verbal kommunikation i klassrummet och hur läraren leder och styr lärandet. Vi har utgått främst från Lev Vygotskijs och Michail Bakhtins begrepp och nutida forskare, då främst Olga Dysthe och Roger Säljö. I resultatet framkom att läraren hade kännedom om vissa delar av sociokulturella perspektiv, men i observationerna framträdde även sådant som hon inte pratat om i intervjun. En undervisning byggd kring att elever lär av varandra är återkommande i intervjun med läraren och tydligt under observationerna. I dialogen ser vi spännande möjligheter, där utformningen av klassrummet är en del av många som främjar dialogen. Det är vanligt att lärandeteoriers nytta för den praktiska verksamheten ifrågasätts av lärare och skolledare. Inspirerade av Korthagen m.fl. har vi utgått från en konkret praktik för att se vad en teori kan tillföra det läraren säger, gör och skulle kunna göra i sin undervisning. Att få syn på och sätta ord på sin verksamhet gör det möjligt att utveckla och göra medvetna val rörande sin pedagogik och till det är teori ett bra analysverktyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)