Innovatören och inkubatorn

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Patrik Nilsson; Jesper Strandberg; [2005]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: När en innovatör skall realisera sin idé är det många viktiga beslut som måste fattas. För att öka sannolikheten att lyckas är det många som söker hjälp hos dem med kunskap inom det aktuella området. En möjlighet för innovatören är att kontakta en inkubator. Inkubatorn är en verksamhet som erbjuder sina klienter en kontorsplats och rådgivning samt ett nätverk av externa kontakter. Syftet med verksamheten är att inkubatorns tillgångar skall hjälpa innovatören att utveckla och realisera sin affärsidé. Antalet platser hos en inkubator är begränsade och för att få en plats krävs det att inkubatorn tror på idén men också på personen eller personerna som ska realisera den. Vi har i denna uppsats valt att fokusera på tekniska innovationer och utvecklingen av tekniska produkter. Samtidigt har målet varit att ta reda på om den hjälp inkubatorverksamheterna erbjuder, verkligen är den hjälp som innovatörerna behöver. För att läsaren ska få en bättre helhetsbild av aktörernas olika roller ger uppsatsen en översiktlig beskrivning av det svenska innovationssystemet. Det innebär inte bara en beskrivning av inkubatorn och innovatören, utan också definitioner och förklaringar av närliggande verksamheter och aktörer som utgör delar i detta system. Uppsatsen är en kvalitativ undersökning som bygger på totalt tio djupintervjuer med innovatörer, inkubatorer och närliggande verksamheter. Nyckelord: inkubator, innovation, innovationssystem, innovatör, uppfinnare, entreprenör.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)