Sociala markörer i stämplingsprocessen - en studie av stigmatisering och stereotypisering av människor med utländsk bakgrund

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: Tidigare forskning har belyst problemet med medias negativa bild av människor med utländsk bakgrund. Alla människor konfronteras med medias bild av invandrare, vilket skapar en invandraridentitet där man ständigt påminns om de negativa effekterna av att vara av utländsk härkomst. Det är utifrån denna problematik som vi valt att basera vår undersökning på. Vår huvudfråga är: Hur påverkar stigmatisering invandrares identitetsskapande? Utifrån denna frågeställning är syftet att få djupare förståelse om varför utanförskap skapas i samhället. Media är en bidragande faktor till denna utanförskap. En av uppsatsens utgångspunkter är nio intervjupersoner, varav tre är svenskar, tre andra generationens invandare och tre invandare. Undersökningen genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer, på cirka 30 minuter var. Vi har även använt oss av tidigare forskning, en magister uppsats av Karlsson & Martinsson, som handlar om reproducering av fördomar i media. Det teoretiska perspektiv vi utgått ifrån är den symboliska interaktionismen, där bland annat Goffmans teori om "stigma" och Meads generaliserande andre och jagets utvecklande genom språket analyseras. Sammanfattningsvis kan det konstateras att media skapar "vi" och "de" grupperingar genom stigmatisering och stereotypisering av människor med utländsk bakgrund, som i sin tur kan ha påverkan på identitetsskapandet. Detta bevisas även av samtliga intervjupersoner som lagt märke till medias syndabocksskapande. Nyckelord: stigma, jaget, syndabockar, stämpling, identitet, stereotyper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)