Kooperativt lärande och elevers upplevelse av matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Många svenska elever har en negativ inställning till matematikämnet och hur läraren väljer att undervisa kan påverka denna. Syftet med kunskapsöversikten är att redogöra för vad forskning visar om kooperativt lärandes påverkan på lågstadieelevers upplevelse av matematik. Utifrån syftet undersöks om kooperativt lärande påverkar elevers attityd och motivation till matematik samt matematikängslan och i så fall på vilka sätt. Metoden som använts är en systematisk informationssökning i databaserna ERIC, ERC och SwePub. Därefter har nio vetenskapliga publikationer valts ut för att kunna besvara frågeställningarna. Resultatet visar att flera av studierna pekar på att kooperativt lärande har en positiv effekt på elevers upplevelse av matematik, men det finns även några få studier vars resultat visar att kooperativt lärande inte påverkar elevers upplevelse av ämnet. Kunskapsöversiktens slutsats är att användandet av kooperativt lärande inom matematikundervisningen medför flera positiva effekter på elevers upplevelse av ämnet. Däremot bör fler studier kring ämnet genomföras för att få ett säkrare resultat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)