Leda digitalisering i skolan : - skapa förutsättningar för den digitala tranformationsresan

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Författare: Tanja Gorgi; [2021]

Nyckelord: digitalisering; ledarskap; målbild; skolutveckling;

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen har varit att att undersöka hur rektorns roll som ledare kan bidra till skolans digitalisering samt belysa vilka möjligheter och utmaningar som finns. Detta syfte kommer från det ökade behovet av digitaliserade arbetssätt i skolan vilket ställer krav på skolledningen och dess förmåga att utforma och organisera förutsättningarna för undervisning och lärande. Den nationella digitalisering strategin förtydligar att för detta krävs strategiskt ledarskap.   Genom intervjuer undersöks skolledares tankar och föreställningar om detta arbete samt urskiljs framgångsfaktorer. De centrala teman som framträtt i materialet från intervjuerna kopplas samman med frågeställningen som försöker besvaras: Hur kan rektorns roll som ledare bidra till skolans digitalisering?  Vilka möjligheter och utmaningar kan man utifrån ett ledarperspektiv se med en utökad digitalisering av skolan?  För att kunna besvara ovanstående frågeställningar har två underfrågor utformats: Vilka faktorer i ledarskapet kan underlätta respektive försvåra skolans digitaliseringsprocess?  Vad finns det för utmaningar med framtagandet respektive förankring av målbilden samt vilka utvecklingsmöjligheter finns? Studiet tar sin utgångspunkt i kvalitativ metod och datainsamlingen har skett genom semistrukturerade intervjuer som transkriberats. Studiet har genomförts på fem skolor som ingår i en offentlig förvaltning där man har en digitaliseringsstrategi formulerad i en handlingsplan för att stödja skolornas digitaliseringsprocess. I en del av denna handlingsplan och strategi ingår ett självskattningsverktyg som skolorna använder sig av minst en gång per läsår. Urvalet av deltagande skolor baseras på resultatet av skolors självskattnings svar.  Resultatet visar att det är viktigt att ledningen av skolan har den digitala kompetens som krävs för att leda och ge personalen stöd i det digitala utvecklingsarbetet. Fyra centrala teman framgår i resultatet och som besvarar frågeställningen: digital ledning - att skapa förutsättningar, digital vision - gemensam målbild, digital innovation - kollegial samverkan samt digital kompetens - ökad trygghet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)