Modulära varselplagg

Detta är en Magister-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Författare: Elias Brandon Esseen; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Innan hans tid på KTH arbetade Elias Esseen inom industriell produktion. Upprepat bruk ledde till att han utvecklade ett intresse för varselplagg, som i den egna erfarenheten aldrig uppfattades som helt perfekta produkter. Detta, tillsammans med en benägenhet för synergonomi och textilier, låg till grund för detta egna projekt. För att få en övergripande bild av dagsläget genomfördes en omvärldsstudie, en användarstudie, samt egna tester för att på undersöka plaggens funktion, och egna lösningar. Viktiga insikter var att dagens varselplagg hade en kortare livslängd än nödvändigt, för att reflexband ofta skadas när det fluorescerande varseltyget behöver tvättas. Att användare ofta besatt fler än ett överkroppsplagg, då inget gjorde allt, och därmed inte kunde användas vid alla tillfällen. Slutligen, att varselplagg endast är gjorda för att fungera i ambient ljus, eller i närheten av en annan stark ljuskälla. Plaggen hade ingen som helst funktion i totalt mörker eller dovt ljus. Den slutgiltiga lösningen tog formen av ett plagg–indelat i tre delsystem, och ett tillhörande belysningssystem som kunde användas i samband med plagget. Plagget i sig bestod av tre delar: Ett underplagg, ett yttre lager–av fluorescerande varseltyg, samt reflexband runt användares kropp och ärmar. Alla dessa var isärtagbara från varandra via dragkedjor, vilket ledde till att individuella delar kunde tvättas och underhållas var för sig utan att slita eller skada andra. Ifall skador tillkom ändå, behövde endast komprometterade dela bytas ut; Resterande kunde behållas, och inget behövde kastas tillsammans. Belysningssystemet kom till användaren i form av upp till fem lampor, samt en kontrollenhet som även höll batteriet. Dessa kopplades enkelt ihop av användaren, då den enda krävda utrustningen för att montera och underhålla systemet var en skruvmejsel. Belysningen drevs av ett standardbatteri, vars låga spänning inte endast tillät laddning vid eluttag, utan även ur fordon–samt alla andra tänkbara strömkällor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)