Bedsiderapportering : Patienters upplevelse av bedsiderapportering - En litteraturstudie
Sammanfattning: Bakgrund: Rapportering mellan vårdpersonal inom sjukvården är en del av det dagliga arbetet för sjuksköterskan. Det är ett komplicerat förlopp som innebär en högrisk för patienten, avsaknad av information och missuppfattningar mellan vårdpersonal kan leda till felbehandling eller vårdskada. Det finns olika sätt att rapportera mellan sjukvårdspersonal, ett av dem är bedsiderapportering. Den sker vid patientens sida för att de själva ska kunna fylla i med sin upplevelse. Rapporteringsmetoden har fått mycket beröm från sjuksköterskor som beskriver metoden som bra för att skapa sig en egen uppfattning om patienten. Syfte: Syftet är att beskriva patienters upplevelse av bedsiderapportering. Metod: Studien är en litteraturstudie som är grundad på kvalitativa och kvantitativa artiklar. Resultat: Patienter upplever bedsiderapportering som en bra överapporteringsmotod där de själva kan bidra med viktig information. De ser det som positivt att de kan korrigera sjuksköterskorna vid missuppfattning eller feltolkning. Kommunikationen är en väsentlig del och informationen måste anpassas efter varje individ. Metoden främjar patientens delaktighet och den personcentrerade vården. Slutsats: De slutsatser som kan göras är att bedsiderapportering är en bra metod för att göra patienten delaktig och undvika fel vid rapportering mellan sjuksköterskor. Metoden främjar den personcentrerade vården, vilket kan bidra till en säkrare vård för patienten
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)