En fallstudie om genomförande av undervisning med hjälp av programmering

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: I denna didaktiska fallstudie har kvalitativ data samlats in genom att tre lektioner har observerats och tre lärare har intervjuats. Syftet med studien är att få en inblick i hur undervisning i tre klasser i årskurs 4-6 i ämnena matematik och teknik ser ut när det centrala innehållet programmering används, vilka kunskaper och förmågor tre lärare anser att undervisningen ger eleverna möjlighet att utveckla samt hur lärarna resonerar kring undervisningen. För att uppnå syftet formulerades tre frågeställningar. Den kvalitativa datan har analyserats med hjälp av den didaktiska triangeln och innehållsanalys. Genom analysen identifierades fyra icke förutbestämda teman; Utveckling av förmågor genom undervisning av det centrala innehållet programmering, elevernas delaktighet, utmaningar gällande undervisningen och förutsättningar för lärande, i förhållande till studiens syfte och frågeställningar. I resultatet framgår det att de tre lärarna ansåg att eleverna gavs möjlighet att utveckla olika förmågor trots att elevernas resultat inte har gått att utvärdera ännu. Det framgår också att ett stort ansvar läggs på eleverna då de bland annat i hög utsträckning måste hjälpa varandra att lösa problem. Även i planeringsstadiet ges eleverna i två fall stora möjligheter att påverka innehållet och undervisningsmetoderna. Det framgår dessutom att det finns utmaningar gällande undervisning i programmering så som att det var en lärare i klassrummet och att eleverna slutför uppgifter i olika snabbt. Skolorna hade även olika förutsättningarna för att kunna genomföra undervisning i programmering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)