Läsning är viktigt och det finns många roliga ord! : Lässtimulerande åtgärder i de yngre skolåren

Detta är en M1-uppsats från Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Unga i dagens samhälle är beroende av att kunna läsa och förstå text. Skolan behöver därförfundera över hur lärare kan arbeta för att hjälpa eleverna nå en bättre läsförståelse. Denna studie handlar om att höja läsintresset hos elever genom frågeställningen vilka faktoreranser elever i årskurs 2 kan stimulera till läsning? Studien har inriktat sig på läsfrämjandefaktorer från tidigare forskning och resultatet är baserat på semistrukturerade intervjuer avelever. Vi fann utifrån detta tre teman, Eleverna stimuleras till läsning när de har möjlighettill socialt samspel med andra, Eleverna stimuleras till läsning när de har ett brett utbud avtexter och Eleverna stimuleras till läsning av utmaningar. Dessa teman redovisar vilkafaktorer eleverna finner stimulerande till läsning. Först och främst vill eleverna att vi skaanvända mer litteratur med ämnen som de är intresserade av. Eleverna önskar även mersamverkan med bibliotek och fler besök för att få inspiration till litteratur att läsa. Vår önskan är att fördjupad kunskap och studien ska kunna bidra positivt till utformandet avlärares undervisning i läsning. I vår lärarroll ser vi kunskap om hur vi kan arbeta med attstimulera intresse för läsning hos eleverna som viktig. I detta ingår insikter om vad elevernasjälva anser påverkar deras intresse för läsning. Den viktigaste faktorn för att barn ska lära sigläsa är en litteraturintresserad vuxen, som förstår hur viktig undervisningen är. Den slutsats vi fann i vårt resultat stämmer väl överens med vad Skolinspektionen (2022) skriver i sin rapport Läsfrämjande arbete i grundskolan med särskilt fokus på undervisningeni svenska i årskurs 4 - 6. För att utveckla elevernas läsförmåga måste skolan arbeta mer tydligtmed läsfrämjande strategier. Med relativt enkla åtgärder finns det förutsättningar för syftet attstimulera eleverna till läsning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)