Genusidentitet och brand image - en studie av konsumenter och varumärken
Sammanfattning: Syfte Uppsatsens syfte är att belysa förhållandet mellan varumärkens och konsumenters genusidentitet och brand image för att därmed bidra till teoribildningen kring begreppet brand image. Metod Studien ämnar skapa en förståelse utifrån konsumenters perspektiv snarare än att förklara dem. Den ontologiska ståndpunkten konstruktionism har därför tillämpats tillsammans med ett tolkningsperspektiv som kunskapsuppfattning. En kvalitativ forskningsstrategi har använts, med djupintervjuer, fotointervjuer och skrivna dokument som metod. Teoretiska perspektiv Det teoretiska ramverket grundar sig på en litteraturgranskning inom områdena varumärkes- och konsumtionsteorier med fokus på genus och identitet. Empiri Empirin utgörs av 15 stycken djupintervjuer med klädkonsumenter. Tillsammans med en studie av varumärkena Weekday, Crocker och Cheap Monday ligger dessa intervjuer till grund för uppsatsens analys. Slutsatser Uppsatsens främsta teoretiska bidrag är en modell som belyser förhållandet mellan varumärkens genusidentitet, konsumenters genusidentitet och brand image utgörs av modellen i reklambilden, produkten, stil och grupptillhörighet.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)